Selvhjulpenhed - 20 mdr.

20. marts 2022

Alder:
20 mdr.

Selvhjulpenhed - 20 mdr.

Kære Helen

Vi har et lille spørgsmål vedr. vores Valdemars spise- og drikkevaner.

Vi spiser altid vores måltider sammen og har som følge af en periode, hvor der har været meget fokus på Valdemars vægt, været meget "servicerende" i måltidssammenhænge. Dette betyder i praksis, at Valdemar sidder som en anden lille prins og løbende får tilbudt både mad og drikke. Han drikker ikke selv af kop hjemme, selvom han formår at gøre det i vuggestuen, hvis han ikke lige kan lokke pædagogerne til at gøre det for ham.

Vi ved godt, at vi har gjort ham en bjørnetjeneste, men fordi han netop har været så syg, har han fået det lidt som han gerne ville have det ved ...

Annonce

... måltiderne. Sådan er det også med mad, hvor han kan blive meget frustreret, hvis dagens ret ikke lige falder i hans smag. Vi har haft meget glæde af at følge din "måltidsrytme”, men kæmper meget med at uønskede fødevarer skal ”ryddes op” og smides væk fra tallerkenen. Til dette siger vi, at ”maden bliver på bordet”, men det er som om, han ikke forstår anvisningen. Han bliver meget ked af det, når vi siger nej – så ked af det, at han nærmest mister appetitten.

Har du nogle konkrete forslag til, hvordan vi hjælper ham til mere selvhjulpenhed ift. at drikke af kop og lade være med intentionelt at smide maden på gulvet?

Mange hilsner
Valdemars mor (og far)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder